zondag 11 mei 2014

Rukt de Islam op in Liberia?


Als er één onderwerp is dat al jaren het nieuws in  belangrijke bepaalt is het wel ‘de islam’. Of het nu om Wilders, Afghanistan of Nigeria gaat: in allerlei soorten en maten kom je de islam tegen. De ‘Arabische lente’ deed in Noord-Afrika en het Midden-Oosten veel stof en vuur opwaaien, maar lijkt alleen in het land waar het begon (Tunesië) enige vruchten af te werpen. In het ‘zwarte’ deel van Afrika, de Sub-Sahara, leek de Arabische lente vooralsnog in Mali zijn sporen achter te laten – en dan in negatieve zin. Een fors deel van  Khadaffi’s troepen waren huurlingen uit het noorden van Mali die op de terugtocht hun wapens en opvattingen meenamen, wat leidde tot de islamitische coup in het noorden van Mali.

Fragiele regio’s

In landen als Sudan, Somalië en Nigeria, om slechts de meest bekende voorbeelden te noemen, zijn al lange tijd islamitische rebellen actief, waarvan de recente ontvoering van 200 schoolmeisjes in Nigeria door de Boko Haram een van de meest schokkende gebeurtenissen is.
West-Afrikaanse landen als Sierra Leone, Ivoorkust, Ghana en Liberia  hebben een islamitische minderheid, maar van enige  spanning lijkt geen sprake.
Dat gaat binnenkort veranderen als je het  20 blz. dikke rapport moet geloven dat door de Iraanse Anahita Ghorbani, de Syrische  Yafiah Assoulin en de Saudische Shada Al Zahrani is gepubliceerd op de Nigeriaanse nieuwswebsite Elombah onder de titel  The Syrian War, Saudi Arabia’s Struggle for Global Influence, and Control of Africa  De drie vrouwelijke wetenschappers proberen in het rapport aan te tonen dat de Saudis met een geraffineerde politiek islamitische regimes in het zadel helpen in fragiele regio’s, met name in West-Afrika. In hun opvatting –en ze staan daarin niet alleen- zit Saudi-Arabië achter de opstand in Syrië tegen het tamelijk seculiere bewind van Assad, om een puur islamitische staat te vestigen, inclusief de Sharia en theocratisch leiderschap. Saudi-Arabië, een olie-bondgenoot van de VS, kent volgens het rapport een uitgebreid ontwikkelingsprogramma, speciaal gericht op moslims in arme landen. Sinds 2006 is er 60 miljard euro naar projecten gesluisd die als doel hebben de islam te verspreiden en de lokale tradities en culturen te eroderen.




Liberia

Liberia, nog steeds volgens het rapport, is door de Saudi’s uitgekozen als een goed testland. De Saudi’s zouden daarbij Koeweit als bruggenhoofd gebruiken. De koninklijke familie van Koeweit heeft goede banden met president Johnson-Sirleaf, die korte tijd een gelovige moslim zou zijn geweest vanwege haar huwelijk met een moslim.
Nu is op dit moment zo’n 20% van de Liberiaans bevolking islamiet, tegenover 80% die allerlei variaties van het christendom aanhangen. De drie dames erkennen dit in hun rapport en analyseren dat naast de islamitische Mandingos, een allochtone islamitische stam in Liberia, er vele moslims uit de buurlanden Liberia zijn binnengestroomd. Het aanwakkeren van deze stroom zou een van de middelen zijn die de Saudi’s aanwenden om de moslim-kansen bij verkiezingen te verhogen. Daarnaast hebben de Mandingos historisch goede banden met een aantal stammen in het zuidoosten van Liberia, waar bovendien ook nog een van de oma’s van de president vandaan zou komen.
Zonder veel bewijsmateriaal wordt beweerd dat Johnson-Sirleaf in toenemende mate moslims op belangrijke posities benoemd (al is de minister van financiën inderdaad een moslim, maar dat wordt niet genoemd). Ook de thans op gang zijnde herziening van de grondwet zou worden aangegrepen door de president om de passage dat Liberia is gegrondvest op christelijke principes te schrappen. Zij zou bovendien achter de schermen proberen bij de volgende presidentsverkiezingen, waar zij niet meer aan kan deelnemen, een moslim als vice –president naast de meest kansrijke kandidaat te krijgen, om zo de weg te plaveien naar een moslim-president in de toekomst.
De drie wetenschapsters plaatsen ook andere ontwikkelingen in het licht van de islamisering van Liberia. Zo wordt het beleid van de Liberiaanse Kiesraad om de registratie van een aantal politieke partijen te blokkeren en het drastisch verhogen van de registratiegelden voor parlementskandidaten, zonder een spoor van argumentatie, geplaatst in het licht van de moslim-samenzwering.


                                                  President Ellen Johnson Sirleaf was in November 2013 
                                                  op bezoek in Koeweit. Rechts  Minister van gezondheid 
                                                  Sheikh Muhammad Abdullah Al-Sabah
 Leugenachtig

Het artikel heeft veel opwinding veroorzaakt in de Liberiaanse pers. Grote stukken in de kranten. En een woedende reactie van de zijde van de regering. Het artikel wordt afgeschilderd als leugenachtig, beledigend en een poging een wig te drijven in de religieuze en etnische saamhorigheid en tolerantie die het Liberia van nu kenmerken. In een persverklaring ontkent de regering ook dat de -overleden- echtgenoot van de president, noch zij zelf, een moslim was. Al zou dat op zich geen misdaad zijn, zo wordt er fijntjes aan toegevoegd: de Liberiaanse wet garandeert vrijheid van godsdienst. Op sommige zaken wordt niet ingegaan, zoals de goede band tussen de regerende families in Koeweit en Liberia. Begin dit jaar reisde de zoon van President Johnson-Sirleaf met succes naar Koeweit om een gunstige oliedeal met de familie aldaar te bekokstoven.
Het lijkt allemaal groteske onzin wat de drie wetenschappers, die om veiligheidsredenen noch hun e-mailadres of foto bij het artikel hebben geplaatst, aan het geduldige internet hebben toevertrouwd. Aan de andere kant: de geschiedenis kent een lange reeks van gebeurtenissen die vooraf als onbestaanbaar zouden zijn bestempeld.

Geen opmerkingen: